Alat Muzik

                                               Cara Memegang dan Memainkan Kastanet

                                                 Cara Memegang dan Memainkan Tik-tok
                                                Cara Memegang dan Memainkan Tamborin

                                         
                                                Persembahan alat perkusi - loceng


Persembahan Memainkan Alat Perkusi

                                                 


PERKUSI

PENGENALAN
Permainan alat perkusi adalah aktiviti yang menarik dan amat sesuai untuk mur id
sekolah rendah. Kanak-kanak pada usia ini dapat merasa konsep muzik melalui
pengalaman bermain muzik. Permainan alat perkusi adalah mudah dan praktikal untuk
mengiringi nyanyian hanya dengan memainkan corak irama yang dipelajari.
Di samping itu, permainan alat perkusi juga membantu membina koordinasi gerakan
anggota badan mur id. Dalam permainan alat perkusi murid berpeluang meneroka
kreativiti mereka. Seterusnya permainan alat perkusi secara ensembel memupuk
semangat kerjasama dan toleransi, disiplin, dan rasa tanggung jaw ab. Oleh yang
demikian, guru hendaklah memastikan semua murid berpeluang memainkan alat
perkusi.
Setiap alat perkusi perlu dimainkan mengikut teknik yang betul agar menghasilkan
bunyi yang estetik. Murid diasuh untuk mengamalkan teknik yang betul memainkan
sesuatu alat perkusi. Bagi mencapai tujuan itu, guru perlu menunjukkan cara
memegang dan memainkannya mengikut teknik yang standard agar murid dapat
membina biasaan yang baik dari aw al lagi.

1. TEKNIK PERMAINAN ALAT PERKUSI

Cara yang betul untuk memegang dan memainkan alat-alat perkusi adalah penting
bagi menghasilkan bunyi yang estetik. Murid perlu dilatih mengamalkan teknik
memainkan alat-alat perkusi yang betul.
1.1 Kastanet
(a) Rupa bentuk
Kastanet diperbuat daripada kayu atau plastik. Alat ini mempunyai dua
bahagian yang diikat dengan tali atau getah.
(b) Cara memegang dan memainkan kastanet
i) Lazimnya gelung tali atau getah kastanet disarungkan pada jari tengah
dan biarkan kastanet terletak di atas tapak tangan kiri.
ii) Ketuk kastanet dengan hujung jari tangan kanan.

1.2 Loceng(a) Rupa bentuk
Loceng merupakan segugusan loceng kecil yang dipasang pada bingkai.
Bingkai berbentuk gelung diperbuat daripada plastik dan loceng-loceng
logam kecil diikatkan pada bingkai tersebut. Loceng-loceng ini akan
menghasilkan bunyi yang halus dan nyaring apabila digoncang.
(b) Cara memegang dan memainkan loceng
Masukkan empat jari ke dalam gelong loceng dan genggam bahagian yang
tidak berloceng. Loceng menghasilkan bunyi apabila ia digoncang.
Genggam pemegang loceng dengan tangan kiri. Kemudian ketuk
pergelangan tangan kiri dengan tangan kanan yang menggenggam
loceng.

1.3 Tik-Tok (Double-tone Block)
(a) Rupa bentuk
Tik-tok lazimnya diperbuat daripada kayu. Ia mempunyai pemegang
dan sebatang pengetuk. Tik-tok menghasilkan bunyi yang tidak lanjut.
Bunyi yang dihasilkan daripada bahagian kanan tik-tok tidak sama dengan
bunyi daripada bahagian kiri.


(b) Cara memegang dan memainkan tik-tok
( i) Pegang tik-tok dengan tangan kiri dan pengetuknya dengan
tangan kanan.
(ii) Ketuk tik-tok pada bahagian kiri dan kanannya secara bergilir-gilir.

1.4 Tamborin

 (a) Rupa bentuk

Tamborin merupakan sebuah gelung yang lazimnya diperbuat daripada kayu
atau plastik. Di sekelilingnya terdapat ceper-ceper besi kecil yang
menghasilkan bunyi apabila digoncang. Lazimnya terdapat dua jenis
tamborin iaitu tamborin berkulit dan tambor in tanpa kulit.
Tamborin Berkulit Tambor in Tanpa Kulit


(b) Cara memegang dan memainkan tamborin
Lazimnya tamborin dimainkan dengan dua cara iaitu:
i) Pegang tamborin dengan tangan kanan dan goyangkan ke kiri dan ke
kanan.
ii) Pegang tamborin dengan tangan kir i. Ketuk tepi tamborin atau kulit
tamborin dengan hujung jari tangan kanan.

1.5 Kerincing


(a) Rupa bentuk
Kerincing lazimnya diperbuat dar ipada besi dan berbentuk segitiga.
Pemegangnya merupakan seutas tali pendek yang diikat pada bucunya.
Kerincing mempunyai sebatang besi pengetuk. Apabila diketuk, ia
menghasilkan bunyi lanjut yang nyaring.


(b) Cara memegang dan memainkan kerincing
i) Pegang tali kerincing pada talinya sebelah tangan dan pemukulnya di
tangan yang sebelah lagi. Pastikan tangan yang memegang tali
kerincing tidak menyentuh ker incing.
ii) Kerincing boleh dimainkan dengan cara mengetuk pada lingkaran
segitiganya dengan pengetuk kerincing. Ketukan boleh di sebelah luar
kerincing atau dalam kerincing.




Kemahiran Bermain Rekoder 

                                    


SEJARAH REKODER
Rekoder merupakan sejenis alat muzik dari keluarga ‘AEROPHONE’ iaitu alat muzik tiup. Ia juga dikenal sebagai ‘Blockflute’. Rekoder merupakan tabung dengan sumber bunyi yang dilengkapi dengan lubang-lubang yang berfungsi sebagai pengatur tinggi rendah nada.


JENIS-JENIS REKODER
Terdapat beberapa jenis rekoder . Antaranyan ialah bas, tenor, alto, soprano dan sopranino. Di sekolah rendah  murid diwajib mempelajari bermain rekoder di tahap 2. Pada umumnya rekoder soprano digunakan di sekolah rendah.

                                    
                           
                       Dari atas ke bawah: rekoder bas, tenor, alto, soprano dan sopranino


LIMA TEKNIK KETIKA BERMAIN REKODER
1.      Teknik Pertama – Postur
Ketika meniup rekoder badan perlu tegak dan dalam keadaan selesa.Rekoder perlu dipegang dengan kecondongan 45 darjah dari badan.Ia akan memudahkan pergerakan tangan semasa penjarian.Rekoder dipegang dengan jari tangan kiri di atas dan jari tangan kanan di bahagian bawah.
                                                            

 
2. Teknik Kedua – ‘EMBOUCHURE’
Embouchure bermaksud penggunaan otot muka dan pembentukkan bibir yang mengikut bentuk pipi (mouthpiece).

                                                           


3.      Teknik Ketiga – Penglidahan
Pergerakan lidah amat membantu untuk pengeluaran udara dengan kadar yang sesuai dengan kualiti ton. Not tengah perlu bunyikan  denagn sebutan ‘du’ dengan lidah semasa meniup. Bagi Not rendah perlu bunyikan dengan sebutan ‘lu’ semasa meniup. Manakala bagi Not tinggi pula perlu bunyikan dengan sebutan‘tu’semasa meniup dan semasa meniup not pendek perlu bunyi  dengan sebutan ‘tut’.Jika murid sentiasa berlatih meniup rekoder mereka akan biasa dengan sebutan-sebutan bunyi mengikut not.


4.      Teknik  Keempat - Pernafasan  
   Tekanan udara dari diafragma dilepaskan perlahan-lahan ketika meniup not rendah. Bagi not tinggi pula, tekanan udara yang lebih dilepaskan secara laju untuk menghasilkan bunyi yang betul mengikut not.


5.      Teknik Kelima – Penjarian
Terdapat lapan lubang pada rekoder. 7 lubang di permukaan atas rekoder dan 1 lubang di permukaan bawah rekoder.Posisi penjarian yang betul memainkan peranan penting ketika bermain rekoder.Berikut adalah posisi jari ketika bermain bermain rekoder.
-Lubang pertama di permukaan bawah rekoder untuk jari jempol tangan kiri.
-Lubang kedua di permukaan atas rekoder untuk jari telunjuk tangan kiri.
-Lubang ketiga di permukaan atas rekoder untuk jari tengah tangan kiri.
-Lubang keempat di permukaan atas rekoder untuk jari manis tangan kiri.
-Lubang kelima di permukaan atas rekoder untuk jari telunjuk tangan kanan.
-Lubang keenam di permukaan atas rekoder untuk jari tengah tangan kanan.
-Lubang ketujuh di permukaan atas rekoder untuk jari manis tangan kanan.
-Lubang kelapan di permukaan atas rekoder untuk jari kelingking tangan kanan.
                                      
                                                                                              
                                                        
                              Jari-jari tangan kanan                               Jari-jari tangan kiri
                                                                                                                      

Jika dibandingkan rekoder dengan alatan muzik yang lain seperti pianika, drum dan alat perkusi, murid-murid lebih cenderung untuk mempelajari pianika dan alat perkusi. Ini mungkin disebabkan oleh kesukaran untuk mempelajari teknik penjarian dan teknik meniup rekoder untuk menghasilkan bunyi yang teratur.  Ini  mungkin juga  dipengaruhi oleh masalah-masalah lain yang belum dikenal pasti.

Video Persembahan Alat-alat Muzik Pelbagai Kaum



Persembahan Angklung


Persembahan Caklempong


Persembahan Seruling

Persembahan Rebana


Persembahan Gambus

Persembahan Erhu


Persembahan Pipa

Persembahan YangQin dan GuZheng



Persembahan Sheng

 Persembahan Orkestra Melayu - Tribute to Sudirman

Persembahan Orkestra Cina - To Zanarkand


 Orkestra India

Konsert Pancaragam sekolah

3 comments:

  1. from these video, we can learn more about music and know how to play the instrumental music with the correct way..

    ReplyDelete
  2. Blog yang bagus.Anak saya suka menonton persembahan video-video di atas.

    ReplyDelete
  3. Wah, murid-murid memang dapat mengenali pelbagai jenis alat muzik!

    ReplyDelete